Låg kunskap om NFT i Sverige

I rapporten Digital närkontakt – svenskarnas syn på NFT har Samsung Electronics Nordic undersökt svenskars kunskap, intresse och attityder till Non-fungible tokens eller förkortningen NFT som tekniken kanske är mer känd som. Rapporten, som baseras på en riksrepresentativ undersökning, visar att varannan svensk i åldrarna 18 till 29 tror att NFT kommer växa, trots viss skepsis och generellt låg kunskap om den nya tekniken. Undersökningen visar att dubbelt så många svenskar känner till begreppet krypto eller kryptovaluta jämfört med NFT. Tre gånger så många svenskar har investerat i traditionell konst jämfört med NFT det senaste året. I åldersspannet 18 till 29 har det köpts lika mycket NFT som traditionell konst. Handeln av NFT ser även ut att gå förbi traditionell konst det kommande året bland män och unga. Det som håller svensken borta från att investera i NFT är den låga kunskapsnivån och rädslan över att förlora pengar.

 

Källa: https://www.mynewsdesk.com/se/samsung/documents/422154

 

Bild: Press Samsung