Spaning
Liveshopping allt populärare i USA

Liveshopping växer som e-handelsformat i USA genom att kombinera sociala medier med direkta köpupplevelser. Enligt en undersökning från Savings.com har nästan 60 procent av vuxna amerikaner tittat på livesända shoppingprogram, och en tredjedel har också gjort köp via dessa kanaler. TikTok Live är i dag den mest populära plattformen, följt av Facebook och Instagram Live.
Liveshopping attraherar både yngre och äldre konsumenter, men Gen Z är särskilt aktiva på mobila plattformar som TikTok. Undersökningen visar att faktorer som produktdemonstrationer, exklusiva erbjudanden och möjlighet till direkt interaktion med säljare ökar chansen att tittare omvandlas till köpare. Samtidigt uttrycker många konsumenter osäkerhet kring produkternas kvalitet och köpprocessens trovärdighet. Marknaden förväntas växa till 68 miljarder dollar i USA år 2026, vilket motsvarar fem procent av den totala e-handeln.
Källa: https://www.savings.com/insights/livestream-shopping-statistics
Bild: Depositphotos