Många kommer att förändra sitt köpbeteende

Många kommer att förändra sitt köpbeteende

Coronakrisen påverkar konsumenternas liv – och köpbeteenden. Detta speglas i en undersökning som Länsförsäkringar genomfört. Hälften svarar att de på olika sätt kommer att göra förändringar i sina köp- och sparbeteenden. Undersökningen genomfördes av Novus bland 1 000 personer mellan 18 – 65 år.

Mer ur undersökningen;

40 procent kommer i stort sett konsumera som förut

  • Män (46 procent)/Kvinnor (33 procent)
  • Boende i bostadsrätt (50 procent)
  • Större städer och kommuner nära större stad (46 procent)

 

29 procent kommer att dra ned på utgifter som kläder och inredning

  • Män (22 procent)/Kvinnor (36 procent)
  • 18-29 år (35 procent)
  • Hushållsinkomst på över 800 000 kronor (36 procent)

 

28 procent kommer att semestra hemma istället för utomlands

  • Universitetsutbildning som lägsta utbildning (33 procent)
  • Boende i villa/radhus (34 procent)
  • Gift (35 procent)
  • Hushållsinkomst över 800 000 kronor (37 procent)

 

11 procent har köpt fonder eller aktier

  • Män (16 procent)
  • Kvinnor (7 procent)

 

Källa: https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/om-oss/press-media/pressmeddelanden/308022/

 

Bild: Depositphoto