Omnichannel inom detaljhandeln

Under 2014 kommer fler återförsäljare att ge kunderna möjlighet att interagera och genomföra transaktioner på sina egna villkor. Handlarna behöver inse att de måste erbjuda kunder möjlighet att handla i flera kanaler och beröringspunkter, sk omnichannel. Med andra ord, om en kund vill se en vara på nätet, köpa den med hjälp av sin telefon, och returnera den genom att släppa av butiken, måste de kunna göra det på ett smidigt och enkelt sätt.

Brittiska modekedjan Oasis är ett bra exempel på omnichannel. Butikskedjan ger kunderna möjlighet att se produkter inne i butiken, sedan köpa på nätet och vice versa. Kunder kan få sina produkter levererade, eller de kan välja att plocka upp den. Dessutom har personalen på Oasis egna iPad som de använder inte bara för att ta betalt, utan också hjälpa shoppare med att kolla storlekar, stilar och tillgänglighet. Om ett visst plagg inte finns i butiken, kan personalen använda sina iPads för att hjälpa shoppare lägga order på nätet.

Läs mer om detta och andra detaljhandelstrender på: http://www.vendhq.com/retail-trends-and-predictions