Omnichannel viktigt för europeiska konsumenter

I undersökningen ”Den europeiska detaljhandelns tillstånd”, som gjorts av Epson, har 5 000 konsumenter från hela Europa gett sin bild av några av de aktuella trenderna och utmaningarna inom detaljhandeln. I undersökningen försöker man reda ut vilken kanal som är viktigast, online eller fysisk butik. Enligt just denna undersökning blir resultatet att båda är lika viktiga.

Här är några av resultaten från undersökningen:
– En lika bra online- och offline-erfarenhet anses vara avgörande för att positivt påverka synen på ett varumärke av 54 procent av de europeiska konsumenterna.
– Studien visar ett samband mellan online-upplevelsen av ett varumärke och sannolikheten att en kund går till den fysiska butiken. Över hälften (55 procent) säger att det påverkar dem till en viss grad.
– 45 procent av de europeiska konsumenterna uppger att en välintegrerad omnichannelupplevelse har en stor inverkan på ett varumärke inom detaljhandeln.
– På frågan om onlineköp svarar 52 procent att ”effektivt inköp och leverans till din dörr” har störst inverkan på deras uppfattning om ett varumärke och driver ytterligare lojalitet till det.
– Hälften av de europeiska konsumenterna utför sina detaljhandelsinköp efter att ha sökt information på nätet, av dessa genomförs 38 procent på nätet och 62 procent i fysiska butiker.
– 69 procent av EU:s konsumenter förväntar sig att köpa mer på nätet med hemleverans under de kommande två åren.

Läs mer om underökningen här:
http://www.mynewsdesk.com/se/epson/blog_posts/nya-konsumentbeteenden-i-omnikanalerna-38771