Spaning
Second Life nu i VR
Linden Lab lanserade en av de första virtuella världarna, Second Life, 2003. Second Life fick stor uppmärksamhet och hade som mest ca 1 miljon användare. Den riktiga succéen uteblev dock och antalet användare har med tiden minskat. I samband med det ökade intresset för VR och att allt fler VR-headsets finns på marknaden, (ca 2 miljoner såldes 2016 enligt Canalys), hoppas man nu att tiden är mogen för att det stora genombrottet för virtuella världar. Under 2017 öppnas därför företagets senaste projekt, Sansar, upp för allmänheten. Sansar har utvecklats under fyra år och man hoppas att den sociala dimensionen ska vara en ”kill-app” för VR. Till skillnad från Second Life så kommer den nya tjänstens affärsmodell i mindre utsträckning bygga på månadshyror, istället tänker sig Linden Lab att man ska tjäna pengar på försäljning av virtuella objekt.
Läs mer om tjänsten här: https://www.sansar.com/