SLACKTIVISM, GENERATION Y?

”Slacktivism” – någon form av digital aktivism man deltar i hemifrån genom att trycka på ett par knappar.

Ja, ni kanske har hört talas om termen innan, för slacktivism som rörelsen har uppmärksammats i några av de största medierna (Forbes, Mashable, Huffington Post etc.) och ett exempel på termen är KONY 2013 videon, som fick 112 miljoner visningar mindre än en vecka efter att den lades upp. Främst med anledning av retweets, klicks och hashtags.

Jag kom över en rapport på Mashable kring slacktivism. Studien är ifrån Intelligence Group som frågat 900 amerikaner i åldern 14 – 34 år (även refererat som Generation Y), kring deras sociala medier beteenden.

Generation Y (födda efter 1980-talets början) är uppväxta med en digital kultur och 66 % av de tillfrågade ansåg att datorn är det bästa sättet för att ”sprida ordet” och öka medvetenhet över ett problem, en politisk kampanj eller liknande över en natt.

Den fullständiga rapporten finner du här: http://www.cassandra.co/report/su-fl-2012-mediamemo/