Spaning
Spaning 2020 - Konsumentkultur
Vi börjar med en kort förklaring till konsumentkultur (Consumer Culture) via ehow.com:
Co.Exist skrev häromdagen en artikel kring 2020 års konsumentkultur. Med klimatförändringar, begränsade resurser och befolkningstillväxt som påverkansfaktorer, hur kommer konsumentbeteendet att förändras?
4 Scenarier kring hur konsumentkulturen kan se ut 2020:
MY WAY
En blomstrande ekonomi med entreprenörsanda. Vi lever i ett optimistiskt samhälle och de flesta av oss köper produkter från lokala producenter och varumärke, både online och off-line.
(Kanske det minst sannolika scenariot)
FROM ME TO YOU
Ett högt oljepris leder till ökad popularitet av järnväg som fraktkanal och populära produkter använder en UGrow"-tjänst, vilket möjliggör för varumärken att sälja sina produkter genom regionala och nationella distributörer och online-system som låter användare ställa geografiska parametrar på sina köpbeslut.
I'M IN YOUR HANDS
I det sista scenariot återhämtar sig världen från recessionen. Företag tvingas följa strikta statliga miljöriktlinjer, ett så kallat Big Brother-samhälle, fast med en god avsikt. Konsumenterna köper endast från betrodda varumärken men transportfrågan är fortfarande den samma med ett högt oljepris.
Här hittar du mer om de olika framtidsscenarierna




