Spelreklamens effekter

Det skrivs allt mer om spelreklam och vilka konsekvenser det får för människor och samhälle. Om vi utgår från statistik så spelar människor mindre idag än för 20 år sedan då 90% av befolkningen spelade, som idag är runt 60%. Vad som skapat denna förändring är främst att stryktipset och trisslotter övergått till kasinospel och betting på nätet. Trots att spelbolagen lägger en massa pengar på reklam så minskar antalet spelare. Det är däremot de redan spelberoende individerna som får det svårare att ta sig ur beroendet och fortsätter att spela. Vad som är noterbart är att det som spelar oftast har svårt att kontrollera sin impulsivitet och detta orsakar att de börjar spela och hamnar i beroendet. En studie från Karolinska Institutet påvisar att den gemensamma nämnaren hos de spelberoende är just deras svaga impulsivitetskontroll, vilket råkar ha fått uttryck i spelberoende men skulle likväl kunna ske med alkohol eller något annat. Idag finns det ca 150.000 människor med spelberoende i Sverige. Nämnvärt är att spelberoendet ökat med 50% sedan 2015.

Läs mer: https://www.forskning.se/2019/05/03/spelreklam-en-falla-for-redan-beroende/