Squid ska ge snabba nyheter till unga

Squid ska ge snabba nyheter till unga

Det svenska techbolaget Njuice lanserar sin nyhetsaggregator Squid i Sverige. Squid kan liknas vid nyhetsappen Omni. En skillnad är målgruppen där Squid uppges främst rikta sig till en yngre målgrupp som vill ha snabba lättillgängliga nyheter. En annan skillnad från andra nyhetsappar är att Squid slussar vidare trafik till utgivarnas egna hemsidor.

Appen har idag över en miljon nedladdningar och har lanserats i tolv länder, främst i Europa. I Sverige samlar den strax under 1.000 källor, där nyhetssajter blandas med bloggar och Youtube-kanaler.

En av funktionerna som lyfts fram är möjligheten för läsaren att personalisera och uttrycka sig själv när man delar vidare en nyhet. I dagsläget betyder det att användarna kan välja att dela vidare ett skärmklipp av en nyhet som kan smyckas med egna teckningar, emojis eller text.

 

Ladda ner och testa här: http://squidapp.co/se/