Stena Line utvecklar chatbot för färje-transporter

Stena Line utvecklar chatbot för färjetransporter

Stena Line har utvecklat en chatbot, Stina, för färjemarknaden. Stina kommer att förbättra kundernas upplevelse genom att hjälpa till vid bokningar och att kunna svara på frågor dygnet runt.

Stina kan ge Stena Lines kunder information om avgångstider, priser och kan svara på de vanligaste frågorna dygnet runt. Exempelvis om kunderna får ta med husdjur ombord, hur man ändrar en bokning eller vilken tid man behöver checka in. Med tjänsten kan man även få hjälp med att boka en resa, samt hålla reda på potentiella förseningar.

Eftersom Stina fortfarande är under utveckling lanseras hon initialt på den brittiska marknaden. För tillfället hälsas alla kunder som besöker ”Need help” -delen av stenaline.co.uk, eller använder Stena Lines app TravelMate, av den engelsktalande Stina. När Stena Line är nöjda med Stinas prestation kommer hon att introduceras på fler marknader och lära sig fler språk.

Den tekniska plattformen är baserad på IBMs AI-teknik Watson.

 

Testa chatten: https://www.stenaline.co.uk/faqs