Hem / Boende Shopping Värderingar
Publicerat: 2019-08-27

Spaning

Testa utemöbeln hemma hos grannen

Testa utemöbeln hemma hos grannen

Den amerikanska utemöbeltillverkaren Outer tar showrooming till en ny nivå. Outer säljer enbart på nätet. Men kunder vill gärna se möblerna i verkliga livet innan de trycker på köpknappen.
En tanke vore ju att starta butiker, men att öppna butiker är dyrt och en butiksexponerad trädgårdsmöbel har ju varken sett regn, sol, fågelbajs eller glassätande barn.
Outer visar i stället möblerna hemma i folks trädgårdar. De har byggt upp ett nätverk av värdar, som gärna tar emot Outers potentiella kunder och visar och svarar på frågor.
– Värdarna har inte instruerats hur de ska prata, utan de talar enbart ur egen erfarenhet av produkten, berättar företagets medgrundare och chefsdesigner Terry Lin för amerikanska nättidningen Retail Dive.
Värdarna får betalt enligt en fast taxa och får därmed ingen säljprovision. Detta för att interaktionen ska bli så ärlig och trovärdig som möjligt.
Inga representanter för företaget är närvarande. Det medför en viss risk att lämna över ansvaret för kundupplevelsen till helt oprofessionella människor.
Lin Terry förklarar att värdarna dock är utvalda. De ska ha värderingar som stämmer med varumärket.