Tidningar letar nya intäktskällor

Tidningsbranschen genomgår en stor förändring. I spåren av en ökad digitalisering har annonsintäkter minskat och många fått färre prenumeranter. Nu kan vi istället notera att flera aktörer tittar på andra källor för intäkter. Med många läsare kan t ex e-handeln istället bli en viktig inkomstkälla. Fler exempel har dykt upp den senaste tiden.
Nyhetsmagasinet The Week har nu lanserat sin egen näthandel. 2011 köpte man upp månadsmagasinet Mental Floss, som haft framgång på nätet genom att bland annat sälja knäppa T-shirts. Konceptet har varit så framgångsrikt att e-handeln nu står för 25 procent av företagets inkomster och konceptet är något man nu hoppas kunna kopiera till The Week.

I Sverige har Aftonbladet och Helsingborgs Dagblad lanserat egna e-handelssajter. Det senaste exemplet här är modemagasinet King som nu startar en nätshop med ett urval av redaktionens favoritprodukter för säsongen – kläder, väskor och accessoarer. Återstår att se i vilken utsträckning e-handeln påverkar innehållet i tidningarna. Risken finns att de omvandlas till ”Ellos-kataloger” vars enda syfte är att sälja produkterna i e-handelsbutiken.

Några exempel:
http://www.kingmagazine.se/shop/
http://hd.shoppia.se/store/
http://store.mentalfloss.com/The-Week-Store#axzz2iQtxsHet