TikTok har stark påverkan på musikindustrin

En ny studie visar att socialamedie-plattformen TikTok har stor effekt på musikindustrin. Publiken upptäcker nya låtar och ljudtrender, och den framgången lever även utanför plattformen, eftersom låtar som blivit populära på TikTok snabbt tar sig till topplistorna.

Undersökningen, gjord av TikTok, visar att 80 procent av de tillfrågade på TikTok uppger att de upptäcker ny musik på plattformen och att plattformen är nummer ett när det kommer till att upptäcka ny musik – mer än på andra digitala plattformar, streamingtjänster och via vänner. Över hälften (56%) av upptäckterna sker naturligt i för dig-flödet.

Genom studierna har man kunnat identifiera tre huvudsakliga drivkrafter kring musikupplevelsen på TikTok: Att upptäcka, upptäckas och återupptäckas.

  1. Upptäck ny musik – Människor hittar ny musik genom trender, virala låtar och framväxande nya artister, som i sin tur får en inspirerad till att gilla, spara och dela musiken i appen. Upptäckandet stannar däremot inte på plattformen – människor som blir inspirerad av musiken på TikTok tar med sig entusiasmen även utanför appen. Efter att ha lyssnat på ny musik, lägger nästan hälften av personerna på TikTok till låtarna i favoriter (47%), går in på artisternas profiler (46%) och börjar även följa artisterna på TikTok (43%). Detta har i sin tur framkallat en våg av nyupptäckta artister.
  1. Artister upptäcks – Enligt forskningen så uppger fyra utav tio personer på TikTok att de upptäcker nya artister på plattformen. För nya artister kan TikTok hjälpa till att koppla ihop dem med nya publiker.
  1. Återupptäckande av gamla favoriter – Studien visar att människor på TikTok är mer benägna att dela en video om de känner sig nostalgiska av musiken i innehållet och över fyra av fem personer på plattformen uppger att nostalgiska ljud förbättrar och tillför värde till deras upplevelse. Remixer, remasters och klassiker har fått nytt liv på TikTok och äldre låtar som klättrar tillbaka till toppen av listorna är ett resultat av det.

 

Källa: https://www.mynewsdesk.com/se/tiktok/pressreleases/nya-studier-visar-hur-tiktok-foeraendrar-musikindustrin-3109788

 

Bild: Depositphotos