Hälsa / Träning Reklam Teknik / Prylar
Publicerat: 2018-08-27

Spaning

Tobii erbjuder ny VR-lösning med eyetracking för beteendestudier

Tobii erbjuder ny VR-lösning med eyetracking för beteendestudier

Techföretaget Tobii Pro expanderar sitt VR-utbud och introducerar Tobii Pro Lab VR 360. Den nya versionen av analysmjukvaran Tobii Pro Lab, gör det möjligt för psykologer, marknads och kognitionsforskare att använda 360-filmer och bilder vid eyetracking-studier i VR.
Analysmjukvaran Tobii Pro Lab stödjer hela arbetsflödet för design, inspelning och analys av eyetracking-data som samlas in från någon av Tobii Pros skärmbaserade och huvudburna eyetrackers.
I VR-miljöer kan forskare göra beteendestudier i situationer som annars skulle vara för svåra eller farliga att återskapa i verkligheten. Att använda sig av 360-innehåll gör det möjligt att upprepa exakt samma scenario för samtliga deltagare av en studie och presenterar en mycket mer realistisk miljö jämfört med att se samma sak på en platt skärm. Scenarier spelas in från verkligheten med hjälp av en 360-kamera och importeras sedan till mjukvaran.
Tobii Pro Lab VR 360 kan också kombineras med dataströmmar från GSR (svettningar) för att förstå sambandet mellan det man ser och det som utlöser känslor eller stress hos en människa. En GSR-sensor som består av ett armband och elektroder placeras på personens fingrar eller handflata för att mäta hudens svettningar samtidigt som film eller bilder presenteras i VR-headsetet.
Exempel på användningsområden inom forskning:
När man studerar posttraumatiskt stressyndrom eller fobier, såsom social fobi eller flygrädsla, kan situationer återskapas med hjälp av Tobii Pro Lab VR 360 i en trygg miljö som är säker för användaren. Genom att mäta den visuella uppmärksamheten och hudens svettningar i simulerade situationer går det att kartlägga exakt vad som utlöser en reaktion.
För marknadsförare är Tobii Pro Lab VR 360 ett effektivt verktyg för att undersöka känslomässig och visuell påverkan av reklambudskap. 360-graders VR-innehåll gör det möjligt för varumärkesägare att enkelt genomföra tester under mer omslutande förhållanden och samtidigt ha full kontroll över kontexten.
 
Läs mer: https://www.tobiipro.com/virtual-reality/