Unilever vill motverka stereotyper

Under hösten lanserade Unilever ett initiativ för att motverka stereotyper inom marknadsföring.

Under hösten lanserade Unilever ett initiativ för att motverka stereotyper inom marknadsföring. Enligt företaget är det inte förenligt med ett modernt samhälle att stereotyper kring kön, ålder, etnicitet fortsätter att påverka människors liv. Unilevers agerande ligger helt i linje med trenden Individnorm som vi lyft fram inför 2017. I samband med World Economic Forum presenterade Unilever också en ny undersökning där man frågat 9 000 personer i åtta länder om deras upplevelser kring stereotyper och hur det påverkar deras liv. Enligt undersökningen så svarade 60% av kvinnorna och 49% av männen stereotyper påverkar deras karriärer och/eller personliga liv. En annan intressant siffra är att 70% av de tillfrågade ansåg att det vore bättre för barnen om de slapp exponeras för traditionella stereotyper i reklam och media.

Läs mer om undersökningen här: http://www.prweek.com/article/1421369/unilever-calls-leaders-drive-fight-against-stereotyping