VOLONTÄRRESOR I NY STÖRRE SKALA

Med premiär 2016 lanserar Carnival Cruise Line ett nytt varumärke, Fathom, för resenärer som vill göra skillnad – s.k. ”Social Impact” – i utvecklingsländer.

I stället för att kryssa runt Karibien i en vecka går resan till ett utvecklingsland, och först ut är Dominikanska Republiken. Väl på plats utför resenärerna olika samhällsnyttiga tjänster, tex undervisar i engelska, hanterar kakaoplantor eller bygger system för vattenfiltrering.

Målgruppen sägs vara personer som vill hjälpa till och göra skillnad, men inte riktigt vet var de ska börja. Resan kostar ca 13.000 kronor per person och fartyget tar 710 passagerare. Målsättningen är att skapa betydande positiva effekter i landet, det sammanlagda resultatet av så många människor hjälper till, vecka efter vecka.

Volontärresor i större skala, liknande Fathom, är med största sannolikt något vi kommer se mer av!

För mer detaljer, klicka här:
http://www.buzzfeed.com/mariahsummers/social-impact-cruise-ship#.yd41jxb9X

http://www.fathom.org