Spaning
Yngre svenskar minst miljömedvetna vid näthandel
Drygt hälften av svenskarna tycker det är viktigt att webbutiken man handlar från bryr sig om klimateffekten av verksamheten, enligt en undersökning av Sifo/Kantar på uppdrag av Nets. Men yngre svenskar – som generellt anses mest medvetna om miljön – uppvisar lägst andel, samt vad gäller att faktiskt välja ett klimatalternativ. De äldsta är dock i bräschen, likaså kvinnor.
En bidragande orsak är avsaknaden av tillgång och utmärkning av fossilfria leveransalternativ i webbutikernas kassa. Nets egna undersökning bland de 20 största webbutikerna i Sverige visar att andelen som har eller uppger miljövänlig leverans minskar jämfört med 2021. Då var det en dryg tredjedel (7 av 20), jämfört med en fjärdedel just nu (5 av 20). Endast någon enstaka har klimatsmart leveransalternativ förvalt.
Bland svenskarna är det förutom de äldre även kvinnor som i störst utsträckning anser att webbutikens miljöarbete är viktigt. Kvinnor väljer också i näst störst utsträckning ett klimatsmart alternativ om detta erbjöds vid köptillfället. Således är det ingen slump att samtliga webbutiker på topplistan som erbjuder klimatsmarta leveransalternativ riktar sig mot kvinnor.
Av de klimatrelaterade åtgärder som svenskarna helst vill bli erbjudna från webbutikerna är minimal paketering – dvs så lite materialslöseri och luft som möjligt – högst på önskelistan (55 %). Därefter följer längre leveranstid för att kunna effektivisera transporten (34 %), samt miljövänliga retur- och leveransalternativ så som koldioxidfritt (16 %).
Men vad gäller att kunna välja minimerad klimatpåverkan uppger endast drygt var fjärde svensk att man ens fått ett sådant alternativ vid köptillfället. På den positiva sidan är det dock något fler svenskar som väljer detta när det väl erbjuds än de som inte väljer det (45 resp 44 %). Det är också en ökning jämfört med 2021 (31 %). I realiteten är det totalt endast 12 procent av svenskarna som gör ett aktivt klimatval när man handlar på nätet.
Bild: Press Nets