Zara vill locka besökare till butik med AR

Klädkedjan Zara som ägs av modejätten Inditex lanserar nu Augmented Reality som en del av sitt nya butikskoncept. Från och med den 18e april i år kommer 120 av Zara utvalda flaggskeppsbutiker världen över att erbjuda AR.

Två veckor innan lanseringen kommer det finnas möjlighet att ladda ner ZARA AR appen till mobilen. Tekniken synliggör produkter på rörliga modeller som i vissa fall även kan prata. Med hjälp av sensorer blir modellerna synliga i appen när mobilen hålls framför ett skyltfönster eller displayer inuti butiken. Modellerna bär upp olika kombinationer av kläder från Zara som med ett enkelt klick går att köpa direkt i mobilen.

Business of Fashion menar att integrationen av AR teknik syftar till att förhöja butiksupplevelsen genom att demonstrera produkter på ett sätt som attraherar kunder mellan 20 och 30 år. En målgrupp som idag tenderar att föredra shopping online framför butiker.

Läs mer här:
https://www.businessoffashion.com/articles/news-analysis/zara-to-lure-millennials-with-augmented-reality-displays