Kultur / Fritid Mat / Dryck
Publicerat: 2024-08-29

Spaning

Lidl Sverige säljer frukter och grönsaker som vuxit upp till toner av klassisk musik

Lidl Sverige säljer frukter och grönsaker som vuxit upp till toner av klassisk musik

Lidl Sverige har installerat ljudsystem som täcker mer än 25 000 kvadratmeter av odlingar runt om i Sverige. Där växer frukter och grönsaker nu upp till toner från Kungliga Filharmoniska Orkestern. Att musik gynnar plantors tillväxt visar en hel rad vetenskapliga studier. Med strävan att förbättra kvaliteten ytterligare på sitt frukt- och grönsakssortiment gav Lidl Sverige under våren det statliga forskningsinstitutet RISE i uppdrag att analysera vad forskningen säger om musikens påverkan på växter.

Rapporten som RISE har tagit fram på uppdrag av Lidl Sverige, visar att musik har kraften att påverka växtriket. I en studie där alfalfafrön exponerades för musik utvecklades 100 procent av alla frön till groddar när man spelade klassisk musik, vals eller naturljud för dem. Samma studie visade att flera musikgenrer har en positiv påverkan på sallad, både när det gällde rötternas och stammens längd. Enligt en annan studie ökade klassisk musik fröskörden på ärtor med så mycket som 33 procent och ärtplantorna växte sig 38 procent högre än plantor som inte fått växa till musik.

Totalt har fem odlare spelat klassisk musik för tomater, gurkor, sallad, färska kryddor och äpplen. Dessa varor kommer att finnas till försäljning i samtliga Lidl-butiker runt om i landet från och med vecka 35. Produkterna kommer att vara märkta med en blå not, för att det ska vara enkelt att hitta dem. Varorna saluförs under Lidl Sveriges eget varumärke Matriket.

 

Källa: https://filharmonikerna.lidl.se/

 

Bild: Screenshot