Spaning
Användning av AI-sammanfattningar minskar Google-klick
En rapport från Pew Research Center visar att Googles AI-sammanfattningar påverkar användarbeteendet vid sökningar. Sedan lanseringen av funktionen ”AI Overviews” har användare i USA fått automatiskt genererade sammanfattningar högst upp i sökresultaten. Undersökningen, som bygger på data från 900 amerikanska internetanvändare, visar att användare som möts av en AI-sammanfattning i genomsnitt klickar mer sällan på länkar – endast i 8 % av fallen, jämfört med 15 % för traditionella söksidor.
Dessutom klickar användare sällan på länkar i själva AI-sammanfattningen (1 %) och avslutar oftare sin söksession direkt. Publicister uttrycker oro för minskad trafik när användare stannar vid Googles egna svar. Rapporten visar också att AI-sammanfattningar oftare länkar till källor som Wikipedia och .gov-sajter än traditionella sökresultat. AI-svar förekommer främst vid längre och frågebaserade sökningar, där 60 % av frågeformuleringar genererade AI-sammanfattningar.
Bild: Depositphotos








