Privatekonomi Shopping
Publicerat: 2025-10-28

Spaning

Kvinnors köpkraft ökar när handeln återhämtar sig

Kvinnors köpkraft ökar när handeln återhämtar sig

Efter flera år av lågkonjunktur och levnadskostnadskris visar Aller Media Retail Report Q2 2025, framtagen av HUI Research, tecken på återhämtning i svensk detaljhandel. En stärkt krona, sjunkande inflation och väntade räntesänkningar förbättrar hushållens ekonomi – särskilt kvinnors, vars köpkraft nu ökar.

Kvinnor spelar en allt viktigare roll i konsumtionsbesluten och ser ljusare på sin ekonomiska framtid. Deras sparande har också ökat snabbare än männens, vilket på sikt stärker den ekonomiska jämställdheten.

Handeln växer igen, men från låga nivåer. Lågprisaktörer och internationella plattformar som Shein och Temu fortsätter ta marknadsandelar, samtidigt som begagnathandeln växer som prisvärt och hållbart alternativ. Störst tillväxt märks inom kosmetik och skönhet, apotek samt lågprishandel.

Regeringens förslag om sänkt matmoms och skattelättnader väntas ytterligare stärka hushållens ekonomi och bidra till en gradvis ökad konsumtion framöver.

 

Källa: https://www.aller.se/insikt/

 

Bild: Depositphotos