Spaning
4 av 10 svenskar planerar att se över sina streamingtjänster
Ökade levnadskostnader kopplade till inflation och sämre konjunkturläge fortsätter att påverka svenskarnas konsumtion av streamingtjänster under 2024. Enligt EY:s undersökning Decoding The Digital Home Study 2024 planerar 37 procent av de svenska hushållen att avsluta eller har avslutat en prenumeration under det senaste året. Det kan jämföras med det globala snittet på 29 procent. Undersökningen baseras på svar från 20 000 hushåll i tio länder, varav 2 500 respondenter i Sverige.
Även om antalet som planerar att säga upp sina abonnemang har minskat något jämfört med föregående år, från 42 till 37 procent, sticker Sverige ut i undersökningen. Varannan svensk, 50 procent, tycker dessutom att det finns för många streamingtjänster att välja mellan på marknaden.
Enligt undersökningen påverkar faktorer som differentiering och enkelhet svenskarnas inställning till streamingtjänster. Den främsta orsaken till att svenska hushåll säger upp streamingtjänster är kostnadsbesparingar. Det uppger 53 procent av svenska respondenter i undersökningen. Även om priset är den viktigaste faktorn vid val av streamingtjänst, visar undersökningen att svenska hushåll är intresserade av nya typer av paket och erbjudanden.
I Sverige kan 44 procent tänka sig att betala mer för en streamingtjänst som samlar tv, video och innehåll på en plattform, en ökning från 36 procent 2023. Medan 27 procent är villiga att betala för ett premiumabonnemang för att kunna streama TV utan reklam. Bland svenska hushåll kan också 32 procent acceptera reklam för att sänka månadskostnaden på streamingtjänster, något lägre än det globala snittet på 43 procent.
Bild: Depositphotos