Shopping
Publicerat: 2020-12-07

Spaning

72 procent av inköpen Black Week gjordes online

72 procent av inköpen Black Week gjordes online

Black Week nådde i år nya höjder när svenskarna shoppade för hela 13,5 miljarder kronor. Nästan varannan svensk handlade under rea-veckan och i genomsnitt gjordes hela 72 procent av inköpen online. Detta framgår av en undersökning som Kantar Sifo genomfört på uppdrag av PostNord mellan den 28 - 29 november. Beteendeförändingen att handla mer online tros till stor del bero på coronapandemin och den ökade förflyttningen från traditionell retail som restriktionerna har medfört.
Hela 96 procent  av svenskarna uppmärksammade att det var Black Friday i fredags och så mycket som varannan svensk (49 %) valde att handla under Black Week. Fler än hälften (53 %) av alla som konsumerade gjorde samtliga inköp på nätet och mer än varannan (52 %) handlade enbart varor till sig själva. De mest populära kategorierna var kläder och skor (43 %), följt av elektronik (38 %). 19 procent handlade enbart julklappar och 39  procent handlade både julklappar och varor till sig själv.
Black Week syns även i PostNords terminaler, volymerna har varit mycket höga mellan perioden 25 november-2 december, då de flesta Black week-inköp inkommit i flödena. Natten till tisdagen slog PostNord paketrekord för ett enskilt dygn: över 921 000 paket och nästan 348 000 varubrev** passerade genom PostNords terminaler. Totalt hanterades nästan 1,3 miljoner e-handlade försändelser det senaste dygnet, en ökning med 25 procent jämfört med förra årets rekorddygn.
 
Källa: https://news.cision.com/se/postnord-sverige/r/forandrade-beteenden-under-arets-black-week---72-procent-av-inkopen-gjordes-online,c3248154
 
Bild: Press Postnord