Spaning
9 av 10 entusiastiska inför AI
Booking.com har publicerat The Global AI Sentiment Report, en omfattande studie baserad på svar från över 37 000 konsumenter i 33 länder. Rapporten visar att intresset för artificiell intelligens (AI) är stort, men också att många är försiktiga med att fullt ut lita på tekniken.
Enligt studien uppger 91 % att de är entusiastiska inför AI och 79 % känner till teknologin. Samtidigt säger endast 6 % att de helt litar på AI, och 91 % anger att de har åtminstone en oro kopplad till dess användning. Endast 12 % känner sig bekväma med att AI fattar beslut helt på egen hand.
När det gäller resor är inställningen mer positiv: 89 % vill använda AI i framtida reseplanering, och AI-assistenter rankas som mer pålitliga än både resebloggare och sociala medieprofiler. Studien pekar dock på tydliga regionala skillnader, där Latinamerika och Asien-Stillahavsområdet är mest positiva, medan Europa och Nordamerika är mer skeptiska.
Bild: Depositphotos








