AI som copywriter

AI som copywriter

Alibaba har via sitt marknadsföringsbolag Alimama nu lanserat en AI-tjänst för sina kunder på e-handelsplattformarna Taobao och T-mall. Med hjälp av det nya verktyget kan handlare automatiskt generera produktbeskrivningar för sina produkter.

AI-copywritern använder deep learning och NLP för att lära sig av de miljontals existerande produktbeskrivningarna på sajterna. Tekniken uppges har passerat Turing-testet och kan producera 20 000 rader av copy på en sekund.

Företag och annonsörer som vill använda tjänsten kan infoga en länk till en produktsida och klicka på ”Producera Smart Copy” -knappen för att se flera copy-ideer. Det är sedan möjligt att justera längden och tonen i copyn och ange om tonen ska vara ”reklam, funktionell, rolig, poetisk eller hjärtevärmande.”

Verktyget används redan i genomsnitt nästan en miljon gånger per dag. Bland användarna finns t ex modekedjorna Esprit och Dickies.

 

Läs mer: https://www.alizila.com/alibaba-debuts-ai-copywriter