Shopping
Publicerat: 2025-04-07

Spaning

AI tar allt större plats vid shoppingen

AI tar allt större plats vid shoppingen

Rapporten "Connected Shoppers Report" från amerikanska IT-företaget Salesforce visar tydligt att AI är en stor del av shoppingupplevelsen för både konsument och för återförsäljare. I de nordiska länderna svarar två av fem konsumenter att de använt AI under sin köpresa, främst för att hitta produkter, jämföra olika alternativ och få rekommendationer. Yngre konsumenter, födda mellan 1996 och 2012, är mer benägna att använda AI och fler än 6 av 10 (63 procent) kan tänka sig att låta AI sköta hela köpet. Mer än hälften av de nordiska konsumenterna säger att de vill använda AI för automatiska köp vid rätt pris.

Detaljhandeln investerar också mer inom AI: Globalt svarar 76 procent att de planerar att satsa mer på denna utveckling. I Norden är motsvarande andel 83 procent. Rapporten visar också att mer än hälften av alla konsumenter i Norden, 64 procent, avbryter köp på grund av krångel, och 85 procent av nordiska återförsäljare upplever att tröga processer och teknik sänker produktiviteten i butik.

 

Källa: https://www.salesforce.com/eu/resources/research-reports/connected-shoppers-report/

 

Bild: Depositphotos