Spaning
Äldre anammar e-handel i allt högre grad
Klyftan mellan yngre och äldre inom e-handeln minskar. Äldre svenskar har de senaste åren stått för den största ökningen när det gäller e-handelns expansion. De senaste fem åren så har andelen äldre som handlar på nätet ökat från 80 till 85 procent, jämfört med snittet som legat stadigt på cirka 90 procent. Även inom den mobila e-handeln där numera omkring 60 procent av svenskarna handlar mobilt så står de äldre för den största procentuella ökningen. Här har andelen äldre som handlar från mobilen eller surfplattan nästan fördubblats de senaste fem åren, från 17 till 30 procent.
Äldre handlar främst varor på nätet, framförallt inom kategorin kropp och hälsa (54 % har handlat under mätperioden på tre månader) och kläder (40 %). Inom tjänster köper man främst telekomtjänster så som att fylla på mobilen (34 %) och ger pengar till välgörenhet, där man också är bäst av alla med sina 29 procent jämfört med snittet om 22 procent. Inom resekategorin är det jämnt fördelat och man betalar främst för kollektivtrafik (23 %), flygbiljetter (22 %) och hotell (21%). Man handlar betydligt mindre i utländska webbutiker än snittet, 28 jämfört med 40 procent. Notervärt är att äldre konsumenter mest av alla anger att man hellre vill stödja svenska butiker som anledning till att inte handla från utländska butiker.
Äldre använder precis som övriga befolkningen främst kort som betalsätt. Därefter följer faktura med 51 procent och direktbetalning med 48 procent. De nya betalsätten så som Paypal och Swish används av ungefär 20 procent. Vad gäller Swish så står äldre för den största procentuella ökningen vid generell användning enligt Swish senaste egna siffror.
Källa: http://info.dibs.se/svensk-ehandel-2018