Spaning
Allt större intresse för AR-prylar
I en ny rapport från Ericsson ConsumerLab, Augmented Tomorrow: AR Experiences Beyond Smartphones and AR Filter presenteras konsumenternas förväntningar och tankar kring utvecklingen inom Augmented Reality. Rapporten omfattar insikter från 10 000 early adopter-konsumenter runt om i världen – representativa för cirka 280 miljoner konsumenter – i ett försök att förstå hinder i utvecklingen av XR-landskapet (extended reality).
Rapporten visar på ett snabbt växande intresse för XR-förmågor (extended reality) bland tidiga användare. Faktorer som påverkar massmarknadsantagandet spänner över tekniska, sociala, design- och integritetsutmaningar.
Viktiga slutsatser:
- Konsumenter som kombinerar smartphones och AR-enheter kommer att fördubblas under de kommande fem åren.
- Konsumenterna är hungriga efter AR-enheter på språng och är villiga att betala 20 procent mer för portabiliteten.
- I takt med att AR-tekniken utvecklas när det gäller att anpassa sig till geospatiala omgivningar kommer utbudet av XR-upplevelser att bli mer varierat och krävande för 5G.
- Åskådares integritet är fortfarande ett stort hinder, vilket hindrar användningen av enheter.
Bild: Press Ericsson