Media Mode / Design Reklam Teknik / Prylar
Publicerat: 2024-05-27

Spaning

Allt större intresse för AR-prylar

Allt större intresse för AR-prylar

I en ny rapport från Ericsson ConsumerLab, Augmented Tomorrow: AR Experiences Beyond Smartphones and AR Filter presenteras konsumenternas förväntningar och tankar kring utvecklingen inom Augmented Reality. Rapporten omfattar insikter från 10 000 early adopter-konsumenter runt om i världen – representativa för cirka 280 miljoner konsumenter – i ett försök att förstå hinder i utvecklingen av XR-landskapet (extended reality).

Rapporten visar på ett snabbt växande intresse för XR-förmågor (extended reality) bland tidiga användare. Faktorer som påverkar massmarknadsantagandet spänner över tekniska, sociala, design- och integritetsutmaningar.

Viktiga slutsatser:

  1. Konsumenter som kombinerar smartphones och AR-enheter kommer att fördubblas under de kommande fem åren.
  2. Konsumenterna är hungriga efter AR-enheter på språng och är villiga att betala 20 procent mer för portabiliteten.
  3. I takt med att AR-tekniken utvecklas när det gäller att anpassa sig till geospatiala omgivningar kommer utbudet av XR-upplevelser att bli mer varierat och krävande för 5G.
  4. Åskådares integritet är fortfarande ett stort hinder, vilket hindrar användningen av enheter.

 

Källa: https://www.ericsson.com/en/reports-and-papers/consumerlab/reports/augmented-tomorrow-ar-experiences-beyond-smartphones-and-ar-filters

 

Bild: Press Ericsson