Amazon ökar sakta men säkert i Sverige

Mer än 12 procent av svenskarna har handlat på svenska Amazon.se sedan lanseringen, visar en ny studie från Ekonomihögskolan i samarbete med undersökningsföretaget Norstat. Det som driver köpen är framförallt elektronik. Kunderna upplever också att nätjätten har ett brett sortiment och låga priser. Hållbarhet, kompetens och kvalitet är däremot inget som påverkar svenskarnas vilja att testa att handla på Amazon.se. Just nu har mer än 12 procent av svenska folket mellan 16 och 74 år och 16 procent av de som är under 40 år eller handlar online minst en gång per månad provat att handla på Amazon.se. Fortsätter det så här har 50 procent av svenskarna och 70 procent av de som brukar handla online testat Amazon.se om två år. Sedan november har bilden av Amazon som innovativa ökat, medan bilden av leveranssnabbhet har fallit. De kategorier svenskarna är mest intresserade av att testa är: Elektronik, böcker och sport, medan det som verkar drivit dem att testa är elektronik, DIY-prylar och spel följt av kläder.

 

Källa: https://portal.research.lu.se/portal/files/97699906/Working_report_3_2021_1_.pdf

 

Bild: Depositphotos