Shopping
Publicerat: 2024-10-10

Spaning

Amazon Sverige satsar på hållbarhetsbeskrivningar

Amazon Sverige satsar på hållbarhetsbeskrivningar

Amazon Sverige har tagit fram Climate Pledge Friendly, ett program utformat för att göra det enklare för kunder att upptäcka och handla produkter med hållbarhetsegenskaper. Svenska kunder kommer nu att kunna hitta över 60 000 produkter med olika hållbarhetsegenskaper – från produkter tillverkade av återvunnet material och ekologiska råvaror, till produkter som sparar mer energi jämfört med liknande produkter. Dessa egenskaper baseras på 41 granskade och ansedda tredjepartscertifieringar som uppmärksammar produkter med förbättringar inom minst ett hållbarhetsområde, såsom Svanen, Rainforest Alliance, och Forest Stewardship Council.

Enligt en ny undersökning av OnePoll på uppdrag av Amazon Sverige uppger enbart 9% av svenska konsumenter att de alltid förstår en produkts miljöpåverkan när de shoppar, och mer än hälften (55 %) säger att de tycker det är svårt att identifiera produkter med hållbarhetsegenskaper. Trots det säger 74% av svenska konsumenter att de föredrar att köpa produkter med mer positiv inverkan på miljön och samhället och 60% säger att de vill ha hjälp att enkelt identifiera dessa produkter.

Amazons Climate Pledge Friendly-program spänner över olika kategorier från skönhet, mode, skafferi, hushåll, elektroniska produkter, till globala varumärken såsom Philips, Samsung, Aveeno, Oral-B, Levi’s och Osprey och lokala säljare som Kiano. För en enklare identifiering för kunderna är produkterna tydligt märkta i sökresultaten när man handlar på Amazon.se, med ytterligare information som visas på individuella produktsidor och presenteras i en särskild sektion av butiken.

 

Källa: www.amazon.se/cpfshop

 

Bild: Amazon press