Trend
Klimatförvirring
Vill du ha full tillgång till Sveriges störta trendsajt?
För att ta del av alla våra spännande spaningar och trendanalyser kan du prova tjänsten gratis under 1 vecka. Teckna ett provabonnemang här för omedelbar access.
Relaterade spaningar
ICA-butiker fortsätter med nudging-kampanj
För tredje året i rad återvänder nudging-projektet “Handla ekologiskt”...
Läs mer
Svenska hushåll handlar mindre ekologiskt
Svenskarna fortsätter att lägga allt mindre pengar på ekologiska livsm...
Läs mer
Amazon Sverige satsar på hållbarhetsbeskrivningar
Amazon Sverige har tagit fram Climate Pledge Friendly, ett program utf...
Läs mer
ICA hjälper kunder att välja mer hållbart
Dagligvaruföretaget ICA har utvecklat AI-tjänsten Klimatknuffen som sk...
Läs mer
Digitalt spel om klimat, biologisk mångfald och mat
SLU har utvecklat KliMATspelet, ett vetenskapligt spel om klimat, biol...
Läs mer
Plagg med spårbarhetsdata i en QR-kod
Filippa K lanserar ullplagg försedda med nästa generation QR-koder som bär
Läs mer
Mat med lågt klimatavtryck lockar, men få äter
Intresset för mat med lågt klimatavtryck ökar nligt en undersökning fr...
Läs mer
De flesta svenskarna är beredda att ändra sin livsstil för att leva mer hållbart
En undersökning som har tagits fram av Insight Intelligence tillsamman...
Läs mer
Intresset för elbilar fortsätter att minska
Allt fler tror att det kommer dröja allt längre innan en majoritet av...
Läs mer
EU vill sätta stopp för ”greenwashing”
För att bättre skydda konsumenternas rättigheter, främja miljövänliga...
Läs mer
Platspåseskatten föreslås försvinna
Regeringen föreslår i budgeten att skatten på plastbärkassar avskaffas...
Läs mer
Fortsatt minskad försäljning av ekologisk mat
Försäljningsvärdet för ekologisk mat i svenska livsmedelsbutiker minsk...
Läs mer
Allt fler uppgivna över klimatutvecklingen
Undersökningen ”Svenskar och Hållbarhet” visar att andelen som är hopp...
Läs mer
Få prioriterar klimatet när de handlar mat
Årets Vegocracy Report utforskar våra matvanor – med den ekonomiska krisen
Läs mer
Fler tror på långsammare elbilsomställning
Circle K har tillsammans med Kantar SIFO följt upp förra årets undersö...
Läs mer
Hushållen nedprioriterar hållbarhet
Svensk Handels hållbarhetsundersökning visar att konsumenterna nedprio...
Läs mer
Fransk TV presenterar väder OCH klimat
Väderprognoserna i tv-kanalerna France 2 och France 3 byter nu namn ti...
Läs mer
8 av 10 storföretag uppger inte sina utsläppsmål
Ny forskning från Tata Consultancy Services (TCS) och Microsoft visar...
Läs mer
Pressbyrån börjar med återanvändbara koppar
I ett gemensamt pilotprojekt ska återanvändbara koppar testas på Press...
Läs mer
Få tror att vi når klimatmålen
Allt fler svenskar är skeptiska till att klimatmålen uppnås – både när det
Läs mer
7 resetrender inför 2023
För att förstå hur vi kommer att tänka kring resor under 2023 har Book...
Läs mer
MOVS erbjuder elsparkcyklar på abonnemang
Svenska MOVS expanderar sin abonnemangstjänst för cyklar, elcyklar och...
Läs mer
Svårt att veta om företag är hållbara
84 procent av svenskarna anser att det är svårt att veta om ett företag är
Läs mer
Nytt verktyg för att beräkna klimatpåverkan
För att hjälpa privatpersoner att göra mer hållbara val lanserar svens...
Läs mer
3 av 4 svenskar är orolig för planetens framtid
73 procent av svenskarna känner en stor oro inför planetens klimat och...
Läs mer
Minoritet vill ändra sin konsumtion för klimatet
Svenskarna är oroliga för global uppvärmning/klimatförändringar, plast...
Läs mer
Förvirring kring hållbart mode
Brittiska konsumenters intresse för hållbart mode har ökat markant, me...
Läs mer
Vattenfall erbjuder "ingenjörsterapi"
Vattenfall lanserar ’Engineerapy’ – ett initiativ som gör det möjligt...
Läs mer
Leksands Knäckebröd redovisar klimatavtryck
Leksands Knäckebröd klimatmärker alla sina knäckebrödsförpackningar. K...
Läs mer
Stor osäkerhet kring hur man gör klimatnytta
En stor del av svenskarna känner sig engagerade kring frågor som rör k...
Läs mer
Konsumenten vill göra rätt
Modeföretaget Zalando har undersökt skillnaden mellan vad kunderna vil...
Läs mer
Livsstilsprofil ger svar om klimatavtryck
Betalföretaget Qliro lanserar tjänsten ”Livsstilsprofilen” i sin app....
Läs mer
Coop visar matens hållbarhets-avtryck i mobilen
Dagligvarukedjan Coop har tagit fram hållbarhetsdeklarationer för över...
Läs mer
Hållbarhet viktigt när svenskarna handlar mat
En ny undersökning från Demoskop på uppdrag av Coop visar att nästan h...
Läs mer
Varannan svensk vill handla klimatsmart
Varannan svensk, 49 procent, försöker handla matvaror med lågt klimata...
Läs mer
Ny klimatmärkning för livsmedel från Orkla
Orkla lanserar nu en klimatmärkning som ska underlätta för konsumenter att
Läs mer
Stor klimatpåverkan av skaldjurs-produktion
I en studie publicerad i Journal of Cleaner Production har forskare vi...
Läs mer
Hemköp premierar hållbara handlingar
Hemköp lanserar ett nytt lojalitetsprogram Klubb Hemköp som även ska p...
Läs mer
Butiken där klimatpåverkan är hårdvaluta
Under två dagar oktober öppnade Felix vad som uppges vara världens för...
Läs mer
WWF lanserar Vegoguiden
För att göra det enklare för konsumenterna att göra bättre vegoval lan...
Läs mer
Felix lanserar ny klimatmärkning
Med en ny klimatmärkning ska livsmedelsföretaget Felix göra det lättar...
Läs mer
Allt fler har klimatångest
Klimatångesten har ökat bland svenskarna, det visar en ny Sifo-...
Läs mer
Svårt att äta klimatsmart
De flesta svenskar vill konsumera hållbar mat, hela 80 % försöker mins...
Läs mer
Engagemanget för klimatet har stärkts under pandemin
Under den pågående pandemin har svenskarnas syn på klimatförändringarn...
Läs mer
Coop inför hållbarhets-deklarationer på alla livsmedel
Dagligvaruföretaget Coop lanserar en ny omfattande deklaration av livs...
Läs mer
Negativ bild av samtid och framtid hos svenskarna
Sverige är på väg åt fel håll, förtroendet för sjukvård, medier och fo...
Läs mer
Elvägar för tunga lastbilar lönsamma
Enligt en studie genomförd av forskare från Statens väg- och transport...
Läs mer
Audi klär sig i pet-flaskor
Hållbarhet inom bilindustrin handlar inte bara om avgasrening och alte...
Läs mer
Hållbarhet som en tjänst
Mobility as a Service ("rörlighet som en tjänst"), eller MaaS, börjar...
Läs mer
Instabox satsar på fossilfritt bränsle
Logistikleverantören Instabox har dragit ingång ett omställningsarbete med
Läs mer
Skräddarsytt blir billigt och lättillgängligt
H&M:s varumärke Weekday har genomfört en pilot i vilken 100 person...
Läs mer
AI-driven källsortering
The Oscar Nudge är ett nytt system för källsortering som baseras på ar...
Läs mer
Skatt på plastpåsar
Sveriges Riksdag har beslutat att införa en skatt på plastbärkassar oc...
Läs mer
Enklare äta klimatsmart
Både Ica och Mat.se lanserar nu hjälpmedel för sina kunder som ska gör...
Läs mer
App ger koll på energi-förbrukningen
Energiföretaget Fyrfasen lanserar en ny app som möjliggör för bolagets k
Läs mer
Många beredda att förändra sitt beteende för att minska klimatpåverkan
De allra flesta svenskar – hela 96 procent – kan tänka sig att förändr...
Läs mer
Klimatpositiv meny - Max först ut
Max har blivit först i världen att få fram en klimatpositiv meny vilket är
Läs mer
Ny tjänst för klimat-kompensation
Flygbolaget Finnair introducerar en ny tjänst som gör det möjligt för...
Läs mer
SMHI lanserar klimat-anpassningsspel
SMHI lanserar nu Klimatanpassningsspelet som ska ge ökad förståelse fö...
Läs mer
Okunnighet om köttets klimatpåverkan
Enligt FN:s klimatpanel IPCC står animalieproduktionen för 15 procent...
Läs mer
Få vill offra något för klimatsmartare boende
Vi blir allt mer klimatmedvetna. Men få är beredda att göra uppoffring...
Läs mer