Amazon lanserar ”X-Ray for Movies”

Soff-handel eller ”Couch commerce” är ett begrepp som får allt större spridning. Allt fler, framförallt i Nordamerika, shoppar medan de sitter framför TVn. Flera tv-aktörer som t ex TiVo har lanserat lösningar för att underlätta e-handel via TVn. Nu har även Amazon i samband med lanseringen av nya Kindle Fire HD lanserat en tjänst som ska underlätta för tv-tittare att få information om de som är med i filmer och skulle kunna förenkla för tittarna köpa kläder eller saker som figurerar i filmer eller tv-program. Den nya tjänsten kallas ”X-Ray for Movies” och är i dagsläget kopplat till filmdatabasen IMDb. I dagsläget kan användarna få information, medan de ser en film, om skådespelarna och vilka andra filmer de varit med i. Tekniken bakom skulle dock även kunna användas för att länka i princip allt som syns på skärmen till t ex Amazons e-handel. Därigenom skulle tittarna enkelt kunna få information om och köpa t ex de kläder skådespelarna har eller andra prylar som syns i bild. Produktplacering blir på så sätt mycket intressantare. Hur det skulle kunna se ut kan du se i nedanstående video.