Mode / Design Shopping Värderingar
Publicerat: 2025-05-19

Spaning

Fast fashion-företagen (ö)kända i Sverige

Fast fashion-företagen (ö)kända i Sverige

Temu och Shein är i dag väletablerade namn bland svenska konsumenter. Resultatet från en undersökning gjord av Novus visar att nästan alla har hört talas om Temu (93 procent), och att en stor majoritet även känner till Shein (87 procent). Kännedomen är särskilt utbredd bland unga kvinnor.

Sju av tio svenskar uppger att de har en negativ inställning till Temu (70 procent), medan endast en liten andel uttrycker en positiv bild (7 procent). Shein möter något mindre motstånd. Knappt en fjärdedel har en negativ uppfattning (23 procent) och endast fem procent säger sig vara positiva. Mest kritiska är kvinnor och yngre konsumenter, samma grupper som utgör plattformarnas främsta målgrupper.

Flera faktorer tycks ligga bakom den kritiska hållningen till de kinesiska e-handelsjättarna. Arbetsvillkor i tillverkningskedjan, kemikalieinnehåll i produkter och brist på insyn i produktionen lyfts som möjliga orsaker. Även uppfattningen att de låga priserna sker på andras bekostnad väcker frågor om kvalitet och ansvar bland konsumenterna.

Många svenskar väljer dock att handla från plattformarna. Nästan en fjärdedel har någon gång lagt en beställning från Temu (23 procent), och Shein har lockat en något mindre, men tydlig andel (16 procent). Bland kvinnor är andelen betydligt högre – nästan var fjärde kvinna har någon gång genomfört ett köp från Shein (23 procent).

Även om attityderna till aktörerna är tydligt negativa, är det långt ifrån alla som väljer att dölja sina köp. Hälften av dem som handlat från Temu uppger att de är bekväma med att berätta det för andra (49 procent). För Shein är andelen något lägre (39 procent), men fortsatt anmärkningsvärd med tanke på den omfattande kritik som omger varumärket. Bland de som handlar från Zalando säger 73 procent att de utan tvekan berättar om det. Men Temu och Shein utmärker sig genom att, trots låg attityd och återkommande kritik, ha en kundbas där många ändå står för sina köp.

 

Källa: https://novus.se/think-with-novus/blogg/svenskarnas-komplexa-relation-till-temu-och-shein/

 

Bild: Depositphotos