Spaning
Arbeta med kunderna
Hur gör man för att hålla ner kostnaderna och skapa lojalare kunder? Brittiska Tribesport testar en egen väg genom att göra kunderna till en del av företaget. Enligt företaget så kan man sälja sina idrottskläder till 40 procent lägre priser än de traditionella sportmärkena (Nike, Adidas etc) trots att man använder samma designers, material och fabriker som dem. Hemligheten sägs vara att företaget inte har egna butiker och inte arbetar med traditionell marknadsföring. Istället har man från början arbetat med att bygga upp en trogen kundkrets genom sociala medier.
Kunderna har involverats både i marknadsföringen av märket och i utvecklingen av nya produkter. T ex så använda man sig av crowdfoundingtjänsten Kickstarter när man ville finansiera utvecklingen av nya träningskläder (här fick man ihop 4 gånger så mycket pengar som man hoppats på). Förutom pengar så bidrar medlemmarna även med data kring sitt tränande till Tribesport som sedan använder informationen för att förbättra sina produkter.
Företagets hemsida: http://tribesports.com/