Tillväxten av människors engagemang kring sociala medier har förändrat många individers sociala liv, och börjar nu sätta avtryck inom en rad olika samhällsområden. Kontaktytorna mellan individer från olika delar av världen, och mellan människor från olika socioekonomiska ursprung, har genom utvecklingen ökat. Utvecklingen kring sociala medier har givit upphov till ett begrepp, crowdsourcing, som enkelt utryckt avser en situation där människor, som tidigare inte haft någon relation till varandra, tillsammans bidrar med resurser för att uppnå specifika målsättningar. Målsättningarna kan sedan variera, det kan handla om att få till en finansiering av nystartade projekt (Crowdfunding), att tillsammans införskaffa kunskap (Crowd Accelerated Learning/Innovation) eller på annat sätt gemensamt tillgodose sig information. Crowdsourcing handlar alltså om att människor gemensamt arbetar för att nå en utveckling, en utveckling som skulle vara långt svårare att uppnå utifall att individen skulle försöka nå den specifika målsättningen självständigt.
Trendanalys: Crowdsourcing
