Arla startar digital outlet

Arla startar digital outlet

För att minska matsvinnet öppnar Arla en digital outlet där mejerivaror med kort hållbarhet säljs rejält mycket billigare. Denna nya digitala outlet riktar sig mot butiker och restauranger. Målet är att dessa färska produkter ska komma till användning på restauranger och hos konsumenter. En ny undersökning Arla gjort visar att svenskarna är duktiga på att använda lukt och smak istället för bäst-före datumet för att avgöra om produkten är färsk, vilket bidrar till att mindre mat slängs i onödan.

Arla har genomfört en YouGov undersökning där 3 500 personer har svarat på frågor om bland annat matsvinn. Svaren visar att nära sju av tio svenskar använder lukt och smak när de avgör om produkterna är färska. Endast sex procent uppger att de kastar maten samma dag de går ut. På den andra frågan så svarar största andelen (knappt hälften) av de tillfrågade att de undviker matsvinn av ekonomiska skäl. Att undvika att kasta mat för att värna klimatet kommer på andra plats.

Källa: https://via.tt.se/pressmeddelande/arla-startar-digital-outlet-for-att-minska-matsvinnet?publisherId=3235978&releaseId=3287903

Bild: Press Arla