Attityd-förändring till självkörande bilar

Attitydförändring till självkörande bilar

​Allt fler konsumenter upplever självkörande bilar som säkra. Det framgår av Deloittes rapport 2018 Deloitte Global Automotive Consumer Study. I USA tycker 47 procent av konsumenterna att självkörande bilar känns osäkra – en betydligt lägre siffra än förra årets 74 procent. Samma tendens är tydlig i de andra länderna som inkluderats i studien, som Tyskland (45 procent i år vs 72 procent i fjol), Frankrike (37 procent vs 65 procent) och Sydkorea (54 procent vs 81 procent). Största förändringen har skett i Kina med 62 procent år 2017 och endast 26 procent i årets studie.

Nästan två tredjedelar av de amerikanska konsumenterna i studien uppger att sannolikheten är större att de skulle vända sig till ett varumärke de litar på, för att känna sig säkra på teknologin bakom självkörande fordon.

Även konsumenternas syn på köpprocessen förändras, med en ökande andel som kan tänka sig att köpa nästa bil online direkt från tillverkaren. Enligt rapporten kan hela 85 procent av de kinesiska konsumenterna tänka sig att köpa nästa bil online direkt från tillverkaren. Motsvarande siffra i USA är 60 procent och 47 procent i Tyskland. Samtidigt vill fler än 8 av 10 konsumenter se bilen innan de köper, och 7 av 10 vill testköra.

Konsumenterna i undersökningen är generellt nöjda med återförsäljaren och säljupplevelsen vid sitt senaste bilköp. Däremot ogillade de faktorer som problematisk prissättning samt att köpet tog för lång tid och innefattade för mycket pappersarbete.

 

Läs rapporten: https://www2.deloitte.com/se/sv/pages/consumer-business/articles/cip-automotive-trends-millennials-consumer-study.html