Bilföretaget Hyundai testar nu ny teknik där en elbil kan skicka tillbaka ström till elnätet, sk Vechicle-to-Grid (V2G). Vidareutvecklingen Vechicle-to-Everything (V2X) är ännu bredare och begränsar inte bara elbilens möjlighet till att förmedla energi mot elnätet; de kan också driva hem och byggnader. Hyundai som för närvarande bedriver två pilotprojekt med V2X-teknik. De två pilottesterna som Hyundai genomför omfattar både V2G och V2H. Alltså energi till nätet och energi till hemmet.
I holländska Utrecht testar Hyundai V2G-teknik med holländska mobilitetsoperatören We Drive Solar. Samarbetet ska göra staden till världens första ”dubbelriktade stad”. Genom en bildelningstjänst ska 25 Hyundai IONIQ 5 vara tillgängliga för invånare i nya bostadsområden. Nästa steg i projektet blir att implementera V2G-teknik som ska testas i kombination med publika laddlösningar utvecklade av We Drive Solar. I Tyskland genomför Hyundai ett V2H-projekt. Även här finns en dedikerad prototypflotta bestående av elbilar av modellen IONIQ 5. Dessa prototyper är utrustade med samma dubbelriktade ombordladdare som sitter i den massproducerade versionen av IONIQ 5.
Bild: Press Hyundai