Digitala plagg kan styra om modets villkor

Måste alla kläder vi bär finnas i den fysiska verkligheten? Inte nödvändigtvis.
Och att det finns ett värde i kläder som enbart existerar digitalt stod om inte annat klart förra helgen. Då såldes nämligen det digitalt producerade couture-plagget ”Iridescence” för 9 500 dollar på en auktion i New York.
Plagget har skapats av den nederländska digitala modestudion The Fabricant tillsammans med konstnären Johanna Jaskowska, och Dapper Labs som ligger bakom blockchainfenomenet CryptoKitties. Efter köpet har ägaren 28 dagar på sig att skicka över ett foto på bäraren, så att studion kan göra en digital utprovning av plagget. Eftersom plagget är skapat som en ”digital asset” genom blockchain, är det helt unikt. Det gör det både till ett klädesplagg – och kryptovaluta.
I en tid när en stor del av våra liv utspelar sig på en digital arena – i sociala medier och i spelvärlden – är det kanske inte en helt främmande tanke att ha möjligheten att även klä sig digitalt.
Fenomenet har också en hållbarhetsaspekt. Digitala kläder har ju inte den miljöpåverkan som fysiska kläder har. Det blir både lättare och mer miljövänligt att visa upp en uppdaterad fashionabel profil i sociala medier med plagg som aldrig behöver produceras och transporteras.
Men det har också potential att förändra hur traditionellt fysiskt mode visas upp, säljs och produceras. Klädkollektioner som designas och visas upp digitalt i 3D, behöver teoretiskt sett inte produceras förrän det finns en köpare.
Så jobbar till exempel Göteborgsbaserade Atacac, vars färgglada sidenkaftan än så länge bara existerar på skärmen. När den väl produceras har den redan en ägare och på så sätt slipper de bekymra sig för både överproduktion och lagerhållning.
Foto: Atacac