Spaning
E-handel av dagligvaror fortsätter att minska
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex visar att populariteten för att beställa dagligvaror på nätet fortsätter att minska. Hemleverans minskade med 1,3 procent och upphämtning i butik med 15,3 procent under mars 2023, jämfört med mars 2022 (dvs efter pandemin). E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i mars till 4,6 procent. Den totala försäljningsutvecklingen under årets första kvartal uppgick till 9,2 procent, jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningsutvecklingen ökade med 10,7 procent i fysisk butik och minskade med 14,4 procent i e-handeln.
Källa: https://via.tt.se/data/attachments/00558/3ac64519-0c10-477b-9729-0da8bda31541.pdf
Bild: Press Svensk Dagligvaruhandel