E-handeln fortsätter att minska

PostNords senaste e-handelsbarometer visar att under Q3 2022 minskade e-handeln med 5 procent jämfört med samma period 2021. Det är dock en upphämtning i jämförelse med första och andra kvartalet, där E-barometern visade en nedgång på minus 8 procent. Enligt PostNord ses för första gången en minskning i prognosen för julhandeln. Den håller sig dock fortfarande över 8,4 miljarder kronor där den låg innan pandemin år 2019. Andelen konsumenter som tänker köpa julklappar på nätet minskar i år från 63 till 61 procent i jämförelse med förra året. Dessutom minskar konsumenternas snittbudget för julklappar med drygt 100 kronor till 2 380 kronor per person. Var tredje konsument planerar att handla under Black Week och en trend är att allt fler väljer att köpa sina julklappar då.

Q3-rapportens huvudinsikter och prognos för julhandeln

  • Endast två kategorier hade en positiv tillväxt, Apoteksvaror som växte med 9 procent och Kläder och Skor som återhämtade sig med 1 procent.
  • Kategorierna som tappar mest detta kvartal är de som växte mycket online under 2021. Hemelektronik gick ner 10 procent (+16 procent Q3 2021) och barnartiklar gick ner 27 procent (+17 procent Q3 2021).
  • Julklappsinköpen på nätet väntas minska något i år och landa på 10,6 miljarder kronor. En minskning med cirka 4 procent sedan i fjol, vilket beror både på att andelen som tänker handla julklappar och julklappsbudgeten per person gått ned något.
  • Hela 27 procent av konsumenterna tror att merparten av deras julklappshandel på nätet kommer att ske under Black Week i år. 2017 var den siffran 12 procent.
  • Fler är bekväma med att få (38 procent) än att ge (21 procent) begagnade klappar, unga kvinnor allra mest bekväma.
  • e-handelsföretagen själva tror att e-handelsförsäljningen kommer att minska eller minska kraftigt under resterande året.

 

Källa: https://www.postnord.se/foretagslosningar/e-handel/e-handelsrapporter/e-barometern

 

Bild: Depositphotos