Unga konsumenter positiva till social e-handel

Enligt en ny studie i Storbritannien från betalningsföretaget Brightpearl uppger sex av tio av de sk Generation Z att de kommer att julhandla via alternativa e-handelskanaler som t ex Pinterest, TikTok och Alexa. 57% av 18- till 24-åringar uppger att de har använt sig av icke-traditionella sätt att shoppa det senaste året.

Av de nya kanalerna så föredrar flest att shoppa via WhatsApp (41%). Andra populära alternativ är Facebook (32%), röstassistenter som Alexa (31%), TikTok (16%) och Pinterest (17%), liksom livestreamshopping via handlarnas webbplatser (19%). Även en stor andel (25%) av de som är över 35 år uppger att de kommer att shoppa via dessa kanaler.

På frågan om varför man uppskattar de här nya shoppingkanalerna så uppger fyra av tio att man gillar hur dessa kanaler kombinerar underhållning och shopping. Undersökningen visar dock att de traditionella butikerna inte riktigt har anammat det nya sättet att shoppa. En studie av 200 återförsäljare fann att av dessa användes t ex TikTok av 15%, YouTube av 20% och livestreamad shopping  endast 9%.

 

Källa: https://chainstoreage.com/survey-gen-z-shoppers-will-turn-instagram-holidays

 

Bild: Depositphotos