Spaning
En ny juicevåg?
Mindre barer som säljer färskpressad juice är inget nytt fenomen, men sådana verksamheter kan nu få ett nytt uppsving och tillta i popularitet.
Kaffejätten Starbucks satsar nu på en juice på flaska, en juice som kommer att bestå av såväl grönsaker som frukt. Företaget Liquteras (i New York) lanserar detoxade juicer, medan det engelska företaget Vegesentials satsar på färskpressad juice utan tillsatser.
En ny teknik (HPP) möjliggör pastörisering utan värme, men under extremt högt tryck, vilket ska medföra att juicernas naturliga smaker bevaras utan tillsatser, samt får en längre hållbarhet. På matreklambyrån Food and Friends menar man att denna typ av juice av många kan ses som ett smidigt sätt att tillgodose sig sin dagliga portion av frukt och grönt. Experter varnar dock för att ersätta lagad mat med vitaminrika drycker, då flytande föda inte bidrar med nödvändigt fett och endast med minimalt med proteiner.
Återstår att se om ”gröna drinkar” kan bidra med en ökad försäljning av råsaftcentrifigurer och juicemaskiner, då företaget Årstiderna inom kort presenterar ”Slow juice” samt lanserar särskilda lådor med frukt och grönt för de som själva vill designa sin juicedryck.