Media Privatekonomi
Publicerat: 2016-11-04

Spaning

Facebook-rabatt på försäkringen

Facebook-rabatt på försäkringen

Brittiska försäkringsbolaget Admiral planerar att ta Facebook till hjälp för att bedöma kundernas försäkringspremie. Med sin nya produkt FirstCarQuote vänder man sig till en yngre målgrupp som är på gång att teckna sin första bilförsäkring. Eftersom de inte har någon information om kundernas tidigare bilhistoria så tänker man sig nu att man ska använda Facebookflöden för att bedöma kundens förarkaraktär. Tanken är att bolaget ska analysera kundens Facebook-flöde för att identifiera vilken riskgrupp man tillhör. Om man får ett bra utfall så får man en högre rabatt på sin försäkring. Facebook själva är inte helt förtjust i det här upplägget och har i ett uttalande sagt att man kommer att försöka stoppa Admiral från att komma åt uppgifter om kunderna. Admiral har svarat på detta och uppger att man kommer att kunna ta sig runt eventuella blockeringar från Facebook. Onekligen en intressant utveckling av försäkringsbranschen. Det gäller att man är noga med sina aktiviteter i sociala medier. De kan bli värdefulla.
Läs mer om försäkringen här: http://www.admiral.com/car-insurance/firstcarquote/