Shopping Värderingar
Publicerat: 2024-08-27

Spaning

Fler kan tänka sig dela personliga data

Fler kan tänka sig dela personliga data

Andelen konsumenter som kan tänka sig att dela med sig av sina personuppgifter i utbyte mot erbjudanden eller rabatter från varumärken de har interagerat med har ökat senaste året, enligt EY Future Consumer Index. Undersökningen från rådgivnings- och revisionsföretaget visar att 67 procent av svenskarna är villiga att dela anonyma eller publika data, jämfört med 59 procent 2023. Konsumenter som vill dela identifierbara personuppgifter i utbyte mot personliga erbjudanden eller rabatter har ökat från 23 till 34 procent i Sverige under det senaste året.

Fri frakt är det incitamentet flest konsumenter (65 procent) anger som mest uppmuntrande för att gå med i ett lojalitetsprogram, följt av att kunna få lägre priser i butik (49 procent) och tjäna poäng för att använda till framtida köp (45 procent). En av tre svenska konsumenter (32 procent) anger att de skrivit upp sig på en mejllista eller laddat ner en app (28 procent) för att få en rabatt de senaste sex månaderna.

Under senare år har en trend med medlemsbaserade affärsmodeller dykt upp, där konsumenter betalar en avgift för att få tillgång till att kunna handla företagets varor, ofta exklusiva försäljningar eller till rabatterade priser. Undersökningen visar dock att endast 1 av 10 svenskar (8 procent) idag skulle betala en medlemsavgift för att få exklusiva rabatter, jämfört med det globala genomsnittet på 14 procent.

Samtidigt har andelen konsumenter som är väldigt oroliga när de interagerar online i samband med shopping ökat. Flera kategorier av rädslor har ökat med 10–15 procent från 2023. De fem största rädslorna hos svenska konsumenter vid digitala interaktioner med företag 2024 är:

  • Företag som säljer min personliga information till tredje part (upp från 35 till 44 procent)
  • ID-stöld / bedrägeri (upp från 32 till 42 procent)
  • Datasäkerhet / Dataintrång (upp från 30 till 42 procent)
  • Att ladda ner ett virus (upp 29 till 37 procent)
  • Oönskade telefonsamtal / textmeddelanden / e-postmeddelanden (upp från 26 till 36 procent)

 

Källa: https://www.ey.com/en_se/future-consumer-index

 

Bild: Depositphotos