Shopping
Publicerat: 2023-03-25

Spaning

Fler konsumenter vill e-handla klimatsmart

Fler konsumenter vill e-handla klimatsmart

Miljötänket inom e-handeln har utvecklats starkt de senaste åren. Något fler svenska konsumenter som handlar på nätet blir numera erbjudna ett klimatsmart leveransalternativ eller klimatkompenserat köp – från 27 procent 2021 till 30 procent 2022. Av konsumenterna som blev erbjudna detta är det nu även mer än hälften som gör valet – från 49 till 51 procent ifjol. Kvinnor är dock betydligt mer benägna än män, 58 mot 44 procent. Det visar en undersökning från betalningsföretaget Nets.

En klar majoritet – sex av tio svenskar – anser att det är viktigt att webbutiken bryr sig om klimateffekten. Återigen är det fler kvinnor (66 %) än män (53 %).

Nets undersökning av de 20 största webbutikerna i Sverige visar dock att andelen som har miljövänlig frakt minskar något, från en dryg tredjedel till en fjärdedel (7 av 20 under 2021 vs 5 av 20 under 2022). I realiteten har dock något fler detta alternativ utan att det uppges, eftersom en del använder vissa logistikleverantörer som i princip är fossilfria. Men däremot dubblerades webbutikerna som har ett klimatsmart leveransalternativ förvalt – nu var det fyra stycken jämfört med endast två ifjol.

 

Källa: https://www.mynewsdesk.com/se/nets/pressreleases/miljoetaenk-inom-naethandeln-allt-viktigare-foer-konsumenterna-men-tudelat-bland-webbutikerna-3241319

 

Bild: press Nets