Flexibilitet viktigt vid hemleverans av mat

Flexibilitet viktigt vid hemleverans av mat

Enligt en ny undersökning gjord av YouGov på uppdrag av Retail technology-företaget StrongPoint, uppger nu 14% av alla svenskar mellan 18-74 år att de regelbundet handlar mat på nätet. Idag väljer majoriteten av nätmatskunderna fortfarande hemleverans, men cirka var tredje kund som handlar på nätet väljer numera att hämta sin mat via någon click and collect-lösning. Det vill säga man beställer på nätet, men hämtar sin mat på annan plats, vanligen i anslutning till matbutiken. Enligt undersökningen uppger 24% att möjligheten att själv få välja när man får eller kan hämta upp sin mat som ett av de viktigaste kriterierna vid val av nätmatsleverantör. Det är till och med viktigare än en snabb leverans.

Cirka var tredje kund som handlar sin mat på nätet är enligt samma underökning ganska eller mycket intresserad av hämtskåpslösningar. Helst ser de hämtskåp i anslutning till hemmet, antingen utanför huset eller i gemensamt utrymme i fastigheten. Det är nära 80% av dem ganska eller mycket intresserade av.

Cirka varannan ser gärna att hämtskåpen står i anslutning till butiken. Helst skall den då stå utomhus. Runt var tredje uppger att de är intresserade av någon slags ”hubblösning”, dvs ett hämtskåp placerat vid en knutpunkt där många människor rör sig, till exempel vid infartsparkeringar och bensinstationer.

 

Källa: https://news.cision.com/se/strongpoint-ab/r/hubbar-nasta-steg-for-hamtskapen,c3051015

 

Bild: Press Strongpoint