Mat / Dryck
Publicerat: 2024-02-09

Spaning

Försäljning av ekologiska livsmedel vände uppåt i slutet av 2023

Försäljning av ekologiska livsmedel vände uppåt i slutet av 2023

För första gången på tre år ökar försäljningsvärdet för ekologiskt i svensk dagligvaruhandel under ett enskilt kvartal, med totalt + 2,8 procent. Det såldes ekologiska livsmedel i svensk dagligvaruhandel för 55 miljoner kronor mer under kvartal 4 2023 jämfört med kvartal 4 2022, enligt rapporten Svenskt ekoindex. 2023 började med en stor nedgång för den ekologiska maten, men nedgången har bromsat under varje kvartal. Under sista kvartalet ökar istället försäljningen av ekologisk mat.

De senaste två åren har inflationen i Sverige varit den högsta på flera decennier och det har även påverkat de ekologiska livsmedlen. Men under det fjärde kvartalet 2023 jämfört med samma kvartal 2022 är detta inte längre lika tydligt. Priset på ekologiska mejeriprodukter, kött och frukt och grönt har istället minskat. För samma kategorier inom konventionella livsmedel har priserna däremot fortsatt att öka (kött, frukt- och grönt) eller förändrats marginellt (mejeri). Under hela perioden med hög inflation (2022 och 2023) ökade priset på ekologiska livsmedel markant mindre än för konventionella.

 

Rapporten i korthet:

- Det såldes ekologiska livsmedel i svensk dagligvaruhandel för 55 miljoner kronor mer under kvartal 4 2023 jämfört med kvartal 4 2022.

- Volymen sålda ekologiska produkter ökar för ägg, kött och svenskproducerat frukt- och grönt.

- Ägg, kött och frukt- och grönt tar volymandelar från konventionellt.

- De ekologiska äggen tar andelar från de konventionella, även räknat i försäljningsvärde.

 

Källa: https://www.ekolantbruk.se/nyheter/ekologiska-okar-i-dagligvaruhandeln

 

Bild: Depositphotos