Kultur / Fritid Värderingar
Publicerat: 2016-05-03

Spaning

Gamers – inte de du tror

Gamers – inte de du tror

Google har tillsammans med Ipsos MediaCT undersökt hur den genomsnittlige dataspelaren, “gamern”, ser ut. Och en del intressanta fakta sticker ut från undersökningen. Den typiska bilden är den finnige tonåringen som sitter hemma på sitt pojkrum. Det stammer också till viss del men denna undersökning visar att det är långt ifrån hela sanningen. Några intressanta fakta som sticker ut:

  • 30 procent av spelarna är kvinnor
  • över 30 procent är äldre än 34 år
  • 47 procent ha egna barn

Detta kan tolkas som att användarna åldras i takt med spelbranschen. Snart är medelspelaren en medelålders småbarnsförälder. Vart ska då ungdomarna vända sig? De som inte vill bli identifierade på detta sätt? Kanske går spelbranschen samma öde tillmötes som rockbranschen?
Läs mer om undersökningen: https://www.thinkwithgoogle.com/articles/why-gamers-should-be-part-your-audience-strategy.html